Tuesday, May 14

Zaffriel Vs jaundice

Assalam... Cerita agak dah lama tapi nak cerita supaya nanti masa dah tua boleh baca dan
imbau semula kenangan... Kadang-kadang kita manusia ini kalau tidak dicoretkan mudah
lupa.. Manusiakan mudah alpa..

Dulu ziqrie masa lahir pon kene jugak jaundice atau pon dalam bahasa senang pahamnye orang
selalu cakap kene kuning.. di panggil kuning memang sebab kalau kuning tu dah semakin teruk
mata putih pon boleh bertukar jadi warna kuning. Boleh dikatakan semua baby yang baru lahir
mesti ada kuning cuma tinggi atau rendah jer... Antara yang senang sangat untuk dapat jangkitan
kuning ini kalau blood group parents jenis O memang high chance untuk dapat kuning.

Macam ziqrie dapat tengok die kuning masa lepas 3..4 hari balik ke rumah..
Bila nurse datang ke rumah die bagi tau anak kuning macam tinggi jadi kene bawak ke hospital
bacaannye memang sangat tinggi 17 dan dalam masa 1/2 jam naik lagi 21... Jadi duduk di ampang puteri lebih kurang 5 hari hanya ziqrie sahaja duduk di hospital aku dan mr z ulang alik 3 kali sehari
kerana di pantau sepenuhnya oleh doctor dan nurse...



Kisah yang sama jugak terjadi pada Zaffriel, tapi zaffriel dapat detect masa hari ke dua lahir masa
di hospital lagi, baru masa tu feeling happy-happy sebab dah nak balik rumah.. Pagi dalam pukul
10 doctor datang check die cakap anak awak nie macam kuning sikitlah lah... Jadi kenelah pergi
amik darah... Yup memang ada kuning jadi tak boleh balik dan baby kena admit di Neonatal 
Incentive Care Unit (NICU) wad penjagaan khas untuk bayi-bayi yang baru lahir... Jadi malang nye
masa tu katil untuk ibu penuh jadi aku balik ke rumah tanpa baby.. uish perasaan masa tu tak dapat 
nak cakap.. ko berkain batik, berstokin bagai baru lepas bersalin tapi anak tak ikut sama......
memang seksa..... Kalau ikutkan hati memang tak nak anak masuk  wad tapi kene relakan 
sebab kecian tak sampai hati nanti mesti hari-hari kene amik darah... tangan penuh dengan jarum..

Jadi selama 2 hari aku berulang alik dengan mr z ke hospital... Perasaan masa ini jangan cakaplah
semua ada bercampur baur... Bila baru sekejap nak pegang baby nurse suruh letak balik.....
Bayangkan perasaan sedih anak yang kita kandung 40 minggu membesar dalam rahim kita
kita nak pegang sekejap pon tak boleh.... Tapi apa boleh buat nak anak cepat sembuhkan
kene bersabar jerlah....


Masuk hari ke4 (selas) ada katil kosong untuk aku.. masa tu pon zaffriel dah keluar dari Nicu 
dah boleh di pindah ke wad biasa untuk pemerhatian... Jadi masuk di hospital kerajaan anak
mama kene jaga  sendiri.... Banyak sangat pahit manis masa di hospital semalam 3 hari 2 malam.. 
Hati pon berbelah bahagi nak tidur di hospital bila kenangkan ziqrie... Selama 3 hari aku di hospital
langsung aku tak jumpa ziqrie.. Walaupon dah keluar dari nicu tak boleh ada pelawat hanya 
ibubapa bayi sahaja yang boleh masuk.... jadi mr z datang ke hospital hanya pada waktu melawat.. 
3 hari tak jumpa anak perasaan sangat sedih masa tu.. bila teringat ziqrie aku menangis 
sampaikan aku tak nak bercakapon the phone dengan ziqrie sebab lagi buat aku bertambah sedih...

Malam pertama selepas kelular dari nicu zaffriel tak perlu duduk lagi bawah lampu tapi cuma
doctor pantau sahaja... Duduk di hospital kerajaan ini yang aku perasaan memang ada seorang 
doctor pakar yang akan jaga seorang pesakit tapi setiap kali doctor datang, doctornya akan 
bertukar-tukar bukan doctor yang sama.. Jadi setiap kali datang doctor pakar anak dengan
keterangan dari doctor bawahan die tentang perkembangan baby... Aku sangat stress!!!!

Hari ke5 (rabu) di hospital waktu doctor melawat waktu pagi die cakap nak amik darah lagi pagi 
nie.. nak tengok banyak turun atau tidak....Nasib baik setiap kali dorang nak amik darah dorang 
akan datang amik baby dan bawak kebilik lain untuk amik darah.. kalau dorang amik depan aku
mau aku meraung tengok anak aku menangis sebab sakit kene jarum.... Dan setiap kali lepas amik
darah dan hantar semula dekat aku mesti baby tengah menangis, tangan habis lebam-lebam kesan
kene amik darah .. Adoi sayunya hati aku.. kalau boleh aku gantikan tempat zaffriel rasanya biarlah 
aku yang sakit.... Aku rasa bukan aku sahaja yang rasa macam tu mesti semua ibu pona akan rasa
benda yang sama...

Petang doctor datang semula die cakap kuning zaffriel dah stable cuma jenis kulit zaffriel yang 
jenis merah kuning buatkan warna kulit die kurang cantik dan macam ada jaundice lagi... Jadi
untuk membolehkan aku dan affriel balik pada  hari jumaat doctor suggest kan zaffriel duduk 
semula bawah lampu..... Malam tu bermulalah episod yang sangat mencabar perasaan aku sebagai
seorang yang bergelar ibu... zaffriel hanya di benarkan pakai pampers tanpa baju dan seluar...
Dengan keadaan bilik yang ber aircond dan sangat sejuk zaffriel menangis mungkin sebab sejuk
dengan badan bertukar jadi purple sambil mengigil.... Bila aku angkat die diam... dan bila nurse
datang die suruh letak baby jangan angkat.... takut kuning lambat turun... 

Aku sangat stress! banyangkan dari pukul 7 petang hidup aku hanya seakan berdua dengan zaffriel,
aku kene redha tengok anak aku menangis dalam kesejukkan, langsung tak ada entertainment aku 
kene berpantang cara cowboy dekat hospital, teringat ziqrie dekat rumah, dengan tido tak cukup......
argh memang sangat stress!!!! Setaip minit aku berdoa mintak allah cepatkan pusingan jam tak 
sabar nak tunggu hari siang...

Hari ke 6(jumaat) hari yang aku tunggu-tunggu pagi dalam pukul 10 doctor pakar datang round
katil.. doctor kata zaffriel dah ok,dah boleh balik, dah tak perlu duduk bawah lampu.... 
Syukur alhamdulillah..... petang tu aku keluar dari hospital lebih kurang jam 6 petang... 
Selepas seminggu baru zaffriel boleh balik ke rumah... Apa pon setiap dugaan Allah pada
hambanya mesti ada hikmah di sebaliknya.... dan hikmahnya yang aku dapat.....
Aku lebih sayangkan anak, suami dan keluarga aku dari sebelumnya... 
Aku lebih menghargai setiap kali suami ku ada di sisi dan yang paling penting mungkin sukar 
untuk aku teruskan hidup jika aku sendiri tanpa suami anak dan mak ayah dan bob... 
Mungkin sebelum ini aku kurang menghargai kehadiran mereka dalam hidup aku.. kini aku 
tau bahawa meraka semua adalah kehidupan aku dan separuh dari hidup mereka ada dalam 
dalam diri aku mungkin sebab itu aku rasa kosong tanpa mereka...... Dan kini tambah seorang
lagi aku ada Zaffriel... Syukur Ya Allah...

  



1 comment:

MaszLaVista said...

teringat kenangan jaundice vs Rayyan dulu..sobbbsss nangessss :'((

Popular Posts