Wednesday, November 20

Day 2 part 2 - Poring Hot Spring & Desa Cattle

Mari sambung cerita kota kinabalu masih hari yang ke 2....
sambungan semalam Day2 part 1
Lepas pergi ke kinabalu park perjalanan di teruskan ke - Poring Hot Spring -
Masa sampai tu baru lepas hujan sejuk dan nyaman jer dikelilingi kehijauan..


Dekat poring hot spring ini ada kolam air panas... ada banyak kolam... ada untuk mandi,ada untuk
rendam kaki jer, ada jugak kolam yang mandi tertutup tapi kena bayar... berapa bayarannye aku kurang
pasti pulak... Ada jambatan kanopi, gua kelawar, taman kupu-kupu dan jugak ada air terjun... tapi yang aku try jambatan kanopi jer..


 Jambatan ini dekat dengan pintu masuk, masuk-masuk jer dah nampak sungai ini, air sangat jernih..






Untuk bagi nampak kurus sila lah bergambar seperti ini...hahaha




Ini lah kawasan kolam air panas... berasap-asap tapi tahap kepanasan sesuai untuk mandi 
dan rendam kaki.






Tempat yang kita orang berdiri ini tempat untuk rendam kaki, tapi ada jugak yang buta kayu
rendam badan... dah bodoh nak wat cam ner..


Dekat sini die tak kasi mandi... mendidih-didih air die, yang nie kalau mandi mau tertanggal 
semua kulit..





Masa ini menuju ke jambatan kanopi @ jambatan gantung.... Mula-mula hati berbelah bagi jugak nak
buat aktiviti ini, tapi mak cakap die jaga adik duduk dekat pondok kawasan air panas, ziqrie nak ikut

sama naik jambatan gantung.. masa ini aku tak pikir pon cam ner jambatan gantung tu.. sebab tu cam
ok jer bawak ziqrie sama.. 


Ada bayaran masuk RM3 untuk dewasa, pastu kalau bawak camera kene bayar RM5
walaupon korang guna camere phone tetap kene bayar.. kalau tak bayar main tangkap gambar curi-curi 
nanti kene denda sebab banyk ranger hutan dekat kawasan ini..


Sesuai sangat ziqrie pakai kasut ni, tak sia-sia beli.. kasut aku yang agak kurang sesuai dah lah baru
 lepas hujan, lecak jalan licin sikit..


Jalan die mendaki bertangga-tangga, penat jugak ok


Terer betul lah ayah aku, aku yang bawak diri sendiri pon, rasa macam nak baring jer dekat situ
ayah aku siap boleh dokong ziqrie.. adoi malu ok ayah aku dah umur 50...


Tada... nampak ziqrie dengan atok dah jauh tinggal kan mama... siap jerit-jerit suruh cepat
die tak tau nak tercabut kepala lutut mama die ini..




Emmm take 5...


Akhirnya lebih kurang 300m mendaki nampak jugak jambatan gantungnye...
Masa sampai ziqrie siap duduk.. pastu die tanya kenapa mama lambat??
die tak tau mama die nak putus nyawa..




Meh-meh kira bergambo... muka tetap senyum, berpura-pura jer tu sebenarnya penat nak mam....



Untuk naik jambatan gantung ini.. kene bersabar sikit yer.. sebab die lepaskan by group..
1 group 6 orang bergantung pada saiz badan jugak lah...



Poyo giler tour guide kat belakang tu, tau lah die dah biasa berlagak pulak... langsung tak pegang tali
pastu siap boleh bersiul....  bukan macam aku menjerit-jerit..hahaa ...setiap kali bergerak jambatan tu berhayun... dah lah jalan kene double step...kayu die kecik sangat..


Masa ini langsung tak tengok bawah, ketinggian lebih kurang 30m kebawah.. kalau tali tu putus,
compem jatuh ke bawah..tak kan jatuh ke atas pulak kan...


Ada 4 jambatan dekat sini... sekali naik nak tak nak korang kene jugak habiskan berjalan
dekat jambatan ini... yang menghubung kan antara jambatan ialah pokok.. jambatan ini di ikat antara 
pokok ke pokok... tempat yang bob dan wani berdiri ini pon berpaut pada pokok... 
jadi paham-paham sendiri lah yer.. structure nye kuat ker tak... 


Nampak ini amik gamba cam sayang sangat, iyerlh mane tau kalau lepas ini jambatan ini putus... dah
peluk siap-siap.. bbuueekk


Setiap jambatan sama jer.. kene jalan by group..




Ziqrie paling depan sekali nasib baik die tak takut... die seronok siap cakap best mama
ziqrie naik bridge... die tak tau apa azab nye... ini pendapat aku lah, aku rasa kurang sesuai bawak budak
bayangkan kalau budak takut.. dah nak kene dokong, bile dokong dah kompem-kompem budak tu akan sama tinggi dengan tali..bahaya kan...


Korang tengok batang pokok tu, tulah ketinggian jambatan ini..




One time tu aku dan bob agak jauh tertinggal kebelakang, aku cakap kat bob aku nak lari sebab cepat sampai ujung...haha bob punya menjerit suruh aku berhenti lari... iyerlah sebab bila pergerakkan laju lagi lah kuat jambatan tu berhayun...khakhakah


Yang ini jambatan yang paling panjang.. oooo iyer tuk mereka yang ada masalah darah tinggi, sakit jantung dan gayat yang kronik tidak dibenarkan naik.. bahaya ok...


Akhirnya sampai jugak dekat bawah, jalan turun kebawah lebih kurang sama dengan naik tadi 300m 
walaupon turun lagi senang tak penat sangat tapi susah sebab turun agak curam + baru lepas ujan..

kesimpulannya penat takut tapi seronok... korang pon mesti cuba...


Lepas ke poring hot spring terus ke - Desa Cattle @ kandang @ ladang lembu -
Di sebabkan habis mendaki dekat poring dah pukul 3.15ptg agak bergegas jugak nak ke 
kandang lembu.. sebab tempat ini tutup pukul 4.30ptg... dan kalau korang nak pergi..
pergi pukul 3.00ptg sebab time ini lembu-lembu di lepaskan... barulah ala-ala obesea..

Sebenarnya kalau ikut jadual asal.. lepas ke poring patutnya balik hotel berehat...
tapi aku mintak tambah untuk ke ladang lembu.. yang ini harus pergi.. walaupon jauh 
kena naik semula ke atas tapi wajib pergi sebab tak tau lagi bila boleh sampai ke kk..
jadi kita kawtim dengan driver bayar duit sikit untuk ladang lembu ini..



Argh rasa jauh nye nak ke tempat lembu ini... berapa jauh aku tak pasti sebab aku tertido.. 
penat naik jambatan gantung tadi tak habis lagi...




Aku terjaga @ mrz yang kejut aku.. aku pon dah lupa
dah dekat nak sampai... bila tengok keadaan sekeliling terus terang 
biji mata aku..












Lembu tengah Q nak di perah susu... dekat sini bau lembu agak kuat, lalat pon banyak :)
Jom layan gamba...
















ziqrie asyik ikut jer tour guide tu... Ada sekali tu die tanya dekat tour guide tu
ziqrie : uncle kenapa uncle asyik ikut kita jer....
tour guide : aarrhh... entah uncle pon tak tau macam mana nak jawab..

Pastu sampai dah balik KL die tanya, mama kenapa uncle tak ikut kita...?? 
nak suruh uncle tu jadi anak angkat opah ker?? haha







Petani moden.. dah kene sangatlah dengan kasut tu...






Muncung-muncung mulut aku nak suruh ziqrie senyum nak amik gamba..


Hello semua... 






Hampir 2 jam  kita orang dekat sini.. rasa terang mata dan hati melihat keindahan ciptaan yang Esa..
Teruja... hampir pukul 5 petang masa ini... tour guide tu cakap mungkin terus pergi dinner 
memandangkan perjalan ke town pon hampir 2 jam lebih... 

ok berhenti dululah.. 
nanti sambung lagi yer...



No comments:

Popular Posts